[ad_1]
موسیقی ما – تالار رودکی شامگاه ۱۹ اردیبهشت میزبان امامیار حسناف، نوازنده مطرح کمانچه آذربایجان بود و کنسرت “محبت بیپایانم” با اجرای حسناف و همنوازی سازهای کوبهای بابک خادمی به صحنه رفت.
امامیار حسناف نوازنده سرشناسی است که سال ۱۹۷۵ در باکو متولد شد و از هفت سالگی نوازندگی کمانچه را آغاز کرد. او در کودکی به عنوان سولیست ارکستر ملی آذربایجان به روی صحنه رفت و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی ملی آذربایجان در کنسرواتوار باکو به اتمام رساند. حسناف یکی از هنرمندان حاضر در پروژه “راهابریشم” بوده و پیش از این سابقه همکاری با هنرمندان ایرانی مانند حمید متبسم و پژمان حدادی را داشته است.
کنسرت “محبت بیپایانم” با تکنوازی کمانچه آغاز شد و حسناف با کمانچه پنج سیم خود به بداهه نوازی و اجرای قطعاتی از موسیقی فولکلور آذربایجانی پرداخت. او کار خود را با نوایی ملایم و بم آغاز کرد و ملودیهای لطیف خود را به مدتی طولانی نواخت. پس از آن با تغییر تمپو و ورود به فضایی ریتمیک، انرژی بیشتری به اجرا بخشید. او در بخش اول کنسرت به اجرای فرمهای مختلفی مانند رِنگ و موسیقی رقص پرداخت.
نکته قابل توجه در اجرای حسناف تکنیک بسیار بالای او بود که باعث میشد حرکات مشکلی را به نرمی و با آرامش اجرا کند. علاوه بر این حسناف برخلاف نوازندگان ایرانی، تنها از پوزیسیون اول کمانچه استفاده کرد و حتی یک بار هم وارد پوزیسیون دیگری نشد. در بیشتر مدت اجرا صدای بم و گرفته ساز او به گوش میرسید و حسناف به ندرت بر سیمهای زیر ساز آرشه کشید.
بخش دوم برنامه باز هم با تکنوازی حسناف آغاز شد و پس از اجرای دو قطعه، بابک خادمی به صحنه آمد تا با تنبک و دف به همراهی حسناف بپردازد. در این قطعات هم گاهی تکنوازی غیر ریتیمیک حسناف انجام میشد و سپس با ضربی شدن قطعه، خادمی نیز به گفت و گو با کمانچه میپرداخت.
نواختن با احساس حسناف و هماهنگی بابک خادمی با او، اجرایی قابل توجه را به وجود آورد که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت.
دسته بندی مطلب:
[ad_2]
لینک منبع