امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
شرکت آچار فرانسه
آچارشاپ
خدمات اینترنتی آچار فرانسه طراحی سایت آچار فرانسه
خانه » جدید 95 » پدرام درخشانی: در این کنسرت شاهد یک اجرای نیمه پاپ خواهید بود

پدرام درخشانی: در این کنسرت شاهد یک اجرای نیمه پاپ خواهید بود

[ad_1]

موسیقی ما – ظهر امروز، نشست خبری کنسرت گروه «نوباز» در تالار وحدت برگزار شد. این گروه به رهبری پدرام درخشانی و خوانندگی پرهام علیزاده، طی روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

به گزارش «موسیقی ما»، «نوباز» در حقیقت همان گروه «رومی» است که سال‌ها به رهبری پدرام درخشانی در عرصه موسیقی تلفیقی فعالیت می‌کرد. اما به گفته این موزیسین، فعالیت‌های «رومی» دیگر به پایان رسیده و «نوباز» تجربه جدید او در حوزه موسیقی خواهد بود. در این گروه جدید، علاوه بر خواننده برخی نوازندگان گروه هم نسبت به «رومی» تغییر کرده‌اند و قطعاتی که در اجرای آینده از آنها خواهیم شنید سبک و سیاق متفاوتی دارند.

پرهام علیزاده در ابتدای این نشست گفت: «از ۶ ماه پیش جلساتی با پدرام درخشانی و یاشار درفشه داشتیم. تا جایی که من می‌دانم آقای درخشانی اولین کسی است که مفهوم موسیقی تلفیقی را اجرایی کرد و فعالیت‌های خوبی با گروه «آویژه» و «رومی» داشت. او در ابتدا از من تست گرفت و سپس همکاری ما آغاز شد. در این اجرا قرار است ۵ یا ۶ قطعه از آثار گروه «رومی» با تنظیم و ساختار جدید اجرا شود. یکی دو قطعه از ساخته‌های خودم و چند ملودی قدیمی با تنظیم جدید هم در رپرتوار برنامه قرار دارد و به طور کل فضای آثار، متفاوت‌تر از قبل است. همچنین درباره آینده هم باید بگویم که برنامه‌هایی برای اجرا در سایر نقاط ایران و اجراهای برون‌مرزی تدارک دیده‌ایم. اما در چنین گروه‌هایی نوک پیکان به سمت خواننده است و من چهره شناخته شده‌ای نیستم و باید کارهای گروه بیشتر شنیده شود.»
 

  • پدرام درخشانی: موسیقی من یکنواخت شده بود

سپس پدرام درخشانی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «سال ۹۱ آلبوم «رومی ۳» منتشر و به عنوان اثر برتر تلفیقی سال در «اولین جشن سالانه موسیقی ما» شناخته شد. پس از کنسرت سال ۹۲ احساس کردم موسیقی من یکنواخت شده و برای ویرایش آن باید زمان بگذارم و همه کارها را تعطیل کردم. از زمان گروه «آویژه» به همان شکل کار می‌کردیم اما سلیقه مردم نسبت به ۱۰ سال قبل عوض شده است. در ادامه تصمیم گرفتم کلیپ‌ها و تک‌قطعاتی را تولید و منتشر کنم و به جایی رسیدم که فکر کردم می‌توانم کارهای جدیدی ارائه کنم. سپس با پرهام علیزاده از طریق یاشار درفشه آشنا شدم. خلاصه اینکه به همراه یاشار درفشه که از زمان گروه «آویژه» و «رومی» سابقه همکاری داشتیم و پرهام علیزاده دست به دست هم دادیم و کارها را جلو بردیم.»

«نوباز» برخی از اعضای گروه «رومی» را با خود دارد و برخی از آنها جدید هستند. درخشانی درباره اعضای این گروه گفت: «در میان اعضای گروه هم تغییراتی حاصل شده است. پس از اینکه کوروش بابایی به کانادا رفت، ژوبین کلهر در این اجرا نوازنده کمانچه شد. رضا تاجبخش (پیانو)، میلاد درخشانی (تار و عود)، آرین قیطاسی (ساکسوفون)، هومن غفاری (درامز)، علیرضا مصدقی (سازهای کوبه‌ای) و پاشا هنجنی (نی) دوستانی هستند که در این اجرا همراه ما هستند. بابک آخوندی هم که به تازگی از آلمان برگشته در این اجرا با گیتار الکتریک کنار ما حضور دارد. جابر اطاعتی از نوازندگان قدیمی آکاردئون و ویولن هم نوازنده مهمان است.»
 

  • قطعات شنیده نشده «نوباز» روی صحنه تالار وحدت

این نوازنده سنتور درباره قطعاتی که قرار است در این کنسرت شنیده شود گفت: «در این اجرا، ۹۰ درصد کارها جدید است و سعی کرده‌ایم تنظیم‌ها ساده‌تر از قبل باشد. به دلیل اینکه شنیدن موسیقی پیچیده توسط مردم نیاز به حوصله و مطالعه دارد. به عبارت دیگر سعی کردم از ریاضیات تنظیم کم و بر قسمت شیمیایی اضافه کنم! شاهد یک اجرای نیمه‌پاپ خواهید بود که یک مقدار از لحاظ موسیقایی پیچیدگی دارد.»

او درباره انتخاب اشعار «نوباز» هم گفت: «اصولاً اشعاری را انتخاب می‌کنم که پیچیده نباشند چون توجه من بیشتر به موسیقی است اما برخی شعر را در اولویت قرار می‌دهند. اشعار انتخابی من معمولاً آهنگین هستند. در اجرای آینده از شاعران معاصر نظیر خانم سیمین بهبهانی و اخوان ثالث هم کارهایی را اجرا می‌کنیم و قطعه «گل سرخ» از آلبوم «رومی ۱» از سروده‌های فریدون مشیری را هم در رپرتوار داریم.»

این هنرمند در ادامه اعلام کرد: «در حال ضبط یک آلبوم بی‌کلام و الکترونیک هستم و در آن هرکاری که می‌خواستم انجام داده‌ام. به همین دلیل سعی کردم در این کارها به سراغ موسیقی با پیچیدگی کمتر بروم. همچنین درباره اینکه فعالیت‌های گروه را با کنسرت آغاز می‌کنیم باید بگویم که در زمان گروه «رومی» هم روال ما به این صورت بود که ابتدا قطعات را در کنسرت‌ها اجرا می‌کردیم و سپس با توجه به بازخوردها و نظرات وارد تولید و ضبط آلبوم می‌شویم. به عنوان مثال بیست یا سی قطعه در زمان گروه «رومی» داشتیم که اجرا شدند ولی ضبط نشدند.»
 

  • سرپرست گروه «نوباز»: این روزها به هر چیزی که جدید است و از آن سر در نمی‌آوریم، تلفیقی می‌گوییم 

پدرام درخشانی نهایتاً درباره بحث موسیقی تلفیقی گفت: «تعریف موسیقی تلفیقی پیچیده است و متأسفانه این روزها به هر چیزی که جدید است و از آن سر در نمی‌آوریم، تلفیقی می‌گوییم و باید این اسم را برداریم. در زمینه موسیقی تلفیقی باید اصولی را مدنظر قرار داد و این بحث طولانی است. موسیقی تلفیقی زمانی ایجاد می‌شود که دو ساز از دو فرهنگ مثلاً شرق و غرب با هم صحبت کنند. اگر موسیقی شرقی رنگ بین‌المللی به خود بگیرد و همه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، می‌توانیم بگوییم تلفیقی است و این نوع موسیقی یک گفتگو با زبان مشترک است. موسیقی باکلام نمی‌تواند تلفیقی باشد چون شعر هم نیاز به ترجمه دارد و موسیقی تلفیقی باید ساده و بدون ترجمه بتواند صحبت کند. مثلاً در آلبوم «رومی» هم دو یا سه قطعه در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرد و سایر کارها تلفیقی نیستند.»

روتیتر: 
سرپرست گروه «رومی»، پس از ۳ سال این‌بار با گروه «نوباز» روی صحنه می‌رود
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
+ چرا گروه «رومی» تعطیل شد؟
+ پدرام درخشانی: موسیقی باکلام نمی‌تواند تلفیقی باشد
+ پرهام علیزاده: پدرام درخشانی اولین کسی است که مفهوم موسیقی تلفیقی را اجرایی کرد

موسیقی ما – ظهر امروز، نشست خبری کنسرت گروه «نوباز» در تالار وحدت برگزار شد. این گروه به رهبری پدرام درخشانی و خوانندگی پرهام علیزاده، طی روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به گزارش «موسیقی ما»، «نوباز» در حقیقت همان گروه «رومی» است که سال‌ها به رهبری پدرام درخشانی در عرصه موسیقی تلفیقی فعالیت می‌کرد

[ad_2]

لینک منبع


ایمیل شما آشکار نمی شود