[ad_1]
موسیقی ما ـ مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر معتقد است: نوازندگان ارکسترهای خارجی که به ایران میآیند به نوعی سفرای فرهنگی هنری ما در کشورهای خودشان هستند و میتوانند پیام فرهنگی و هنری ما را به کشورهای خودشان منتقل کنند.
دکتر حمید عسکری (استادیار و مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) با بیان اینکه اساسا در چارچوب تعاملات فرهنگی بین دو کشور، رفت و آمدهای گروههای هنری از جمله ارکسترها، نوازندگان و رهبران یک امر بسیار طبیعی است، درباره حضور ارکستر جوانان جهان در ایران و برگزاری کارگاههای آموزشی و کنسرت مشترک با ارکستر سمفونیک تهران، گفت: من به عنوان کسی که به جامعه موسیقی خیلی نزدیک است، این رفت و آمدها را بسیار ضروری میدانم و فکر میکنم اینگونه برنامهها در مجموع برای نوازندگان و در کل موسیقی کشور ما بسیار مفید و موثر است.
عسکری با تاکید بر اهمیت حضور ارکسترهای خارجی در ایران، ادامه داد: به عقیده بسیاری از استادان موسیقی، ما در برخی سازها به ویژه در زمینه سازهای بادی برنجی در ارکستر سمفونیک دچار یک بحران هستیم و برای اینکه بتوانیم، آثارمان را در یک سطح قابل قبولی اجرا کنیم نیازمند یک تحول و بازنگری جدی در آموزش خودمان هستیم، به همین خاطر حضور چنین ارکسترهایی در این زمنیه بسیار مفید است. همچنین آموزش و دیدن دیگر نوازندهها و تا حدی آشنا شدن با فرهنگ نوازندههای کشورهای دیگر که ما سخت به آن نیاز داریم نیز ازدیگر برکات چنین رفت و آمدهای است.
رهبر گروه کر اردیبهشت افزود: علاوه بر این موارد تمام کسانی که در قالب این تبادلات فرهنگی به ایران میآیند به نوعی سفرای فرهنگی ما در کشورهای خودشان هستند و میتوانند پیام فرهنگی و هنری ما را به کشورهای خودشان منتقل کنند. حدود دو ماه پیش از این، مدیرعامل وقت بنیاد رودکی در تماسی که با آقای دیبازر (رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) در زمینه همکاری برگزاری این کارگاههای آموزشی راهنمایی خواستند و آقای دیبازر هم پیگری این اتفاق را به من واگذار کردند.
مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر اضافه کرد: بعد از آن در تماسهایی که با بنیاد رودکی داشتیم متوجه شدیم که آقای جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان که فرد بسیار فرهنگی، فهیم و با شخصیتی هستند، درخواست کردند که چهار ورکشاپ در تهران برای اعضاء ارکستر برگزار کنیم و ما هم بر این اساس چهار موضوع را انتخاب کردیم و با مشورت و همفکری آقای دیبازر، نهایتا چهار استاد برجسته را برای برگزاری این کارگاهها انتخاب کردیم.
او همچنین گفت: بر اساس برنامهریزی که انجام دادیم، اولین کارگاه با عنوان «بداهه نوازی در موسیقی ایرانی» توسط آقای هومان اسعدی استادیار دانشگاه تهران برگزار شد که در این کارگاه آقای اسعدی درباره ساختار موسیقی ایرانی، ساختار موسیقی دستگاهی، ردیف و گوشهها تعاریفی مطرح کردند و بعد در قالب مثالهای صورتی که پخش کرند اعضاء ارکستر جوانان جهان را با بداههنوازی در موسیقی ایرانی آشنا کردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کارگاه دوم را آقای اتابک الیاسی استاد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران با عنوان «هنر آواز ایرانی» با همراهی حمید عسگری خواننده شناخته شده کشورمان برگزار شد. این کارگاه هم بسیار موفق بود و فوقالعاده مورد توجه اعضاء ارکستر جوانان جهان واقع شد و به نظرم کارگاه بسیار تاثیرگذاری بود.
عسکری افزود: سومین کارگاه آموزشی را آقای محمدرضا آزادهفر دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با عنوان «موسیقی ایرانی و موسیقی غربی؛ تفاوتها و شباهتها» برگزار کردند که با توجه به تعمیق دیدگاهی که آقای آزادهفر نسبت به شعر و هنر ایران در مباحث خودشان در این کارگاه ارائه کردند، فکر میکنم این کارگاه یکی از به یادمانیترین کارگاههایی بود که در خاطر شرکتکنندگان باقی خواهد ماند. کارگاه آخر نیز آقای حمیدرضا بنیاردلان استاد دانشگاه با عنوان «موسیقی فولکور ایرانی» برگزار کردند که وجود این اندازه تنوع فرهنگی و گونههای موسیقی در کشور ما برای حاضران بسیار جالب توجه بود.
دکتر حمید عسکری (استادیار و مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) با بیان اینکه اساسا در چارچوب تعاملات فرهنگی بین دو کشور، رفت و آمدهای گروههای هنری از جمله ارکسترها، نوازندگان و رهبران یک امر بسیار طبیعی است، درباره حضور ارکستر جوانان جهان در ایران و برگزاری کارگاههای آموزشی و کنسرت مشترک با ارکستر سمفونیک تهران، گفت: من به عنوان کسی که به جامعه موسیقی خیلی نزدیک است، این رفت و آمدها را بسیار ضروری میدانم و فکر میکنم اینگونه برنامهها در مجموع برای نوازندگان و در کل موسیقی کشور ما بسیار مفید و موثر است.
عسکری با تاکید بر اهمیت حضور ارکسترهای خارجی در ایران، ادامه داد: به عقیده بسیاری از استادان موسیقی، ما در برخی سازها به ویژه در زمینه سازهای بادی برنجی در ارکستر سمفونیک دچار یک بحران هستیم و برای اینکه بتوانیم، آثارمان را در یک سطح قابل قبولی اجرا کنیم نیازمند یک تحول و بازنگری جدی در آموزش خودمان هستیم، به همین خاطر حضور چنین ارکسترهایی در این زمنیه بسیار مفید است. همچنین آموزش و دیدن دیگر نوازندهها و تا حدی آشنا شدن با فرهنگ نوازندههای کشورهای دیگر که ما سخت به آن نیاز داریم نیز ازدیگر برکات چنین رفت و آمدهای است.
رهبر گروه کر اردیبهشت افزود: علاوه بر این موارد تمام کسانی که در قالب این تبادلات فرهنگی به ایران میآیند به نوعی سفرای فرهنگی ما در کشورهای خودشان هستند و میتوانند پیام فرهنگی و هنری ما را به کشورهای خودشان منتقل کنند. حدود دو ماه پیش از این، مدیرعامل وقت بنیاد رودکی در تماسی که با آقای دیبازر (رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) در زمینه همکاری برگزاری این کارگاههای آموزشی راهنمایی خواستند و آقای دیبازر هم پیگری این اتفاق را به من واگذار کردند.
مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر اضافه کرد: بعد از آن در تماسهایی که با بنیاد رودکی داشتیم متوجه شدیم که آقای جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان که فرد بسیار فرهنگی، فهیم و با شخصیتی هستند، درخواست کردند که چهار ورکشاپ در تهران برای اعضاء ارکستر برگزار کنیم و ما هم بر این اساس چهار موضوع را انتخاب کردیم و با مشورت و همفکری آقای دیبازر، نهایتا چهار استاد برجسته را برای برگزاری این کارگاهها انتخاب کردیم.
او همچنین گفت: بر اساس برنامهریزی که انجام دادیم، اولین کارگاه با عنوان «بداهه نوازی در موسیقی ایرانی» توسط آقای هومان اسعدی استادیار دانشگاه تهران برگزار شد که در این کارگاه آقای اسعدی درباره ساختار موسیقی ایرانی، ساختار موسیقی دستگاهی، ردیف و گوشهها تعاریفی مطرح کردند و بعد در قالب مثالهای صورتی که پخش کرند اعضاء ارکستر جوانان جهان را با بداههنوازی در موسیقی ایرانی آشنا کردند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کارگاه دوم را آقای اتابک الیاسی استاد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران با عنوان «هنر آواز ایرانی» با همراهی حمید عسگری خواننده شناخته شده کشورمان برگزار شد. این کارگاه هم بسیار موفق بود و فوقالعاده مورد توجه اعضاء ارکستر جوانان جهان واقع شد و به نظرم کارگاه بسیار تاثیرگذاری بود.
عسکری افزود: سومین کارگاه آموزشی را آقای محمدرضا آزادهفر دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با عنوان «موسیقی ایرانی و موسیقی غربی؛ تفاوتها و شباهتها» برگزار کردند که با توجه به تعمیق دیدگاهی که آقای آزادهفر نسبت به شعر و هنر ایران در مباحث خودشان در این کارگاه ارائه کردند، فکر میکنم این کارگاه یکی از به یادمانیترین کارگاههایی بود که در خاطر شرکتکنندگان باقی خواهد ماند. کارگاه آخر نیز آقای حمیدرضا بنیاردلان استاد دانشگاه با عنوان «موسیقی فولکور ایرانی» برگزار کردند که وجود این اندازه تنوع فرهنگی و گونههای موسیقی در کشور ما برای حاضران بسیار جالب توجه بود.
روتیتر:
از سوی این اتنوموزیکولوژ مطرح شد؛
منبع:
موسیقی ما
عکس خبر اول:
خلاصه مطلب:
موسیقی ما ـ مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر معتقد است: نوازندگان ارکسترهای خارجی که به ایران میآیند به نوعی سفرای فرهنگی هنری ما در کشورهای خودشان هستند و میتوانند پیام فرهنگی و هنری ما را به کشورهای خودشان منتقل کنند. دکتر حمید عسکری (استادیار و مدیر گروه اتنوموزیکولوژی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) با بیان اینکه اساسا در چارچوب تعاملات فرهنگی بین دو کشور، رفت و آمدهای گروههای هنری از جمله ارکسترها، نوازندگان و رهبران یک امر بسیار طبیعی است، درباره حضور ارکستر جوانان جهان در ایران…
[ad_2]
لینک منبع
ایمیل شما آشکار نمی شود