ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳
شرکت آچار فرانسه
آچارشاپ
خدمات اینترنتی آچار فرانسه طراحی سایت آچار فرانسه
خانه » جدید 95 » مدیر هنری شصتمین بی ینال موسیقی ونیز: موسیقی ایران به صورت مستقل به ونیز می‌رود

مدیر هنری شصتمین بی ینال موسیقی ونیز: موسیقی ایران به صورت مستقل به ونیز می‌رود

[ad_1]

موسیقی ما ـ «اروپا در توسعه‌ی فرمیک آثار موسیقی در نقطه‌ی مرکزی قرار دارد؛ اما بر این باور نیز هستم که این موسیقی باید درهای خود را باز کند و به موسیقی‌های دیگری نیز توجه کند. اروپا دیگر تنها مهد موسیقی و پژوهش نیست چرا که این نوع دیدگاه در همه جای دنیا گسترده شده و نسل جوان موسیقی آنقدر به این پختگی رسیده که بتواند در این زمینه نیز فعالیت‌هایی داشته باشد.»
 
اینها را «ایوان فدله» – مدیر هنری شصتمین بی ینال موسیقی ونیز- در نشست خبری هنرمندان ایرانی شرکت کننده در شصتمین بی ینال موسیقی ونیز گفت. این جلسه صبح ۱۳ مهرماه در «سازخانه طهران» برگزار شد و مهدی خیامی، کارن کیهانی و علیرضا فرهنگ که سه هنرمند ایرانی حاضر در این رویداد هستند، درباره جزییات این فستیوال سخن گفتند. «ایوان فدله» که مدیریت هنری هنری شصتمین بی ینال موسیقی ونیز را بر عهده دارد، از طریق اسکایپ با خبرنگاران حاضر در نشست سخن گفت و در این باره اظهار کرد: «ترکیب تکنوازی موسیقی سنتی ایرانی با زبان معاصر جهانی می‌تواند به اهداف فستیوال ما نزدیک باشد و برای اینکه نشان دهیم مدرنیته ریشه در تاریخ دارد، با تمرکز روی آثار آهنگسازانی که در بستر موسیقی اروپا قرار ندارند، فضا را به سمتی هدایت کردیم که آنها نیز بتوانند فرهنگ غنی خود را معرفی کنند. آشنایی من با موسیقی ایرانی به سال ۱۹۹۰ در آکادمی استراسبورگ باز می‌گردد که در آنجا با آقای «ایرج صهبایی» آشنا شدم. من از همان زمان کم و بیش با این نوع موسیقی سرو کار داشتم. البته طی سال‌های اخیر علیرضا فرهنگ و مهدی خیامی به عنوان دو شاگرد ایرانی که حضور فعالی در کلاس‌هایم داشتند، کمک زیادی برای تثبیت ارزش موسیقی ایرانی انجام دادند.»
 
او می‌گوید که وقتی به او پیشنهاد حضور موسیقی ایران در فستیوال موسیقی ونیز را دادند، از آنجا که کیفیت آثار آنها با تفکرات ما در این دوره از فستیوال نزدیک بود، این مساله را پذیرفت:‌ «آن زمانی که هم من تمایل داشتم از موسیقی ایرانی برای حضور در فستیوال ونیز استفاده کنم در جریان افزایش مراودات سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با ایتالیا نبودم. این انتخاب کاملا مستقل بوده است، من از توسعه روابط ایران و ایتالیا بسیار خوشحالم اما مطمئن باشید که این حضور بدون هیچ سفارشی انجام گرفته است و من در این بستر تمام تلاش خود را می‌کنم تا هنرمندان ایرانی را به مردم ایتالیا معرفی کنم. به من اطلاع داده شده که بلیت کنسرت مشترک آنسامبل «دیورتیمنتو» و هنرمندان ایرانی به پایان رسیده و من درصدد برنامه‌ریزی‌هایی هستم که بتوانم کنسرت در فضای باز را برای علاقه مندان برگزار کنم.»
 
سپس مهدی خیامی درباره نحوه حضورش در این بینال توضیح داد: «این پروژه یک سال و نیم پیش به پیشنهاد رهبر آنسامبل «دیورتیمنتو» مطرح شد و ما بعد از طرح این پیشنهاد با برگزاری جلسات متعدد به ترکیب ثابت «سازی» دست پیدا کردیم و تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم با کنار هم قراردادن ترکیب ساز ایرانی در کنار سازهای غربی به نتیجه فرهنگی نیز دست پیدا کنیم. در این راستا از آهنگسازان بسیاری دعوت شد که در نهایت کارن کیهانی و علیرضا فرهنگ مورد تایید بخش هنری آنسامبل دیورتیمنتو قرار گرفتند. ما فکر کردیم که برای این رویداد قطعاتی را انتخاب کنیم تا موسیقی قدیمی ایرانی با توجه به ریشه‌های بسیار ارزشمندی که دارد، بتواند با موسیقی معاصر دنیا ارتباط برقرار کند. به همین جهت تصمیم گرفتیم در بخش دوم کنسرت به شیوه کاملا ایرانی نسبت به اجرای قطعات اقدام کنیم در عین حال برای بخش اول به وجوهات مشترک این نوع موسیقی با موسیقی معاصر و سازهای غربی نیز توجه کردیم.»
روتیتر: 
در نشست خبری هنرمندان ایرانی شرکت‌کننده در شصتمین بی ینال ونیز عنوان شد؛
عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 
موسیقی ما ـ «اروپا در توسعه‌ی فرمیک آثار موسیقی در نقطه‌ی مرکزی قرار دارد؛ اما بر این باور نیز هستم که این موسیقی باید درهای خود را باز کند و به موسیقی‌های دیگری نیز توجه کند. اروپا دیگر تنها مهد موسیقی و پژوهش نیست چرا که این نوع دیدگاه در همه جای دنیا گسترده شده و نسل جوان موسیقی آنقدر به این پختگی رسیده که بتواند در این زمینه نیز فعالیت‌هایی داشته باشد.» اینها را «ایوان فدله» -مدیر هنری شصتمین بی ینال موسیقی ونیز- در نشست خبری هنرمندان ایرانی شرکت کننده در شصتمین بی ینال موسیقی ونیز گفت…

[ad_2]

لینک منبع


ایمیل شما آشکار نمی شود