[ad_1]
موسیقی ما – روز گذشته معاون امور هنری وزارت ارشاد از طلیعه کامران – نوازنده پیشکسوت سنتور و از شاگردان حبیب سماعی- که بهدلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان خانواده نیروی زمینی ارتش بستری است، عیادت کرد.
او متولد سال ۱۳۱۹ است. پدرش ویولن را از حسینخان اسماعیلزاده فراگرفته بود و مادرش نیز علاوه بر آشنایی با موسیقی، به هنر نقاشی میپرداخت. پدرش از دوستان حبیب سماعی بود و از حبیب خواست که به طلیعه کامران سنتور بیاموزد. سماعی هر دو هفته به تعلیم طلیعه میپرداخت. او به تکمیل آموزههای سماعی نزد دیگر شاگرد حبیب، مرتضی عبدالرسولی پرداخت. همچنین طلیعه کامران به فراگیری ضربیهای قدیمی و همنوازی آنها با حسین تهرانی پرداخت.
حسین تهرانی او را با زندهیاد روحالله خالقی آشنا کرد و بخشی از برنامههای کنسرتهای انجمن موسیقی ملی به همنوازی سنتور طلیعه کامران و ضرب حسین تهرانی اختصاص یافت. خالقی بعدها اجرای طلیعه کامران را ضبط کرد و بهعنوان نمونه هنر بانوان موسیقیدان ایران، طی بازدید خود از روسیه، به آن کشور برد.
بنا به توصیه روحالله خالقی به طلیعه کامران، او در اواخر دهه ۲۰ به آموختن خط نت نزد روحالله خالقی و تکمیل آن نزد ابوالحسن صبا پرداخت. پس از آموختن نت بود که طلیعه کامران، بخشی از آموختههای خود از حبیب سماعی شامل دستگاهها و آوازهای شور، ابوعطا، اصفهان و چهارگاه را در حدود سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ به خط نت نگاشت که کتاب «بخشهایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» ماحصل آنهاست. طلیعه کامران همچنین نقاشی پرسابقه است. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۴۷ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار کرد و تا کنون ۱۱ نمایشگاه انفرادی داشته و در ۴۲ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران شرکت داشته است.
کتاب «بخشهایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» (منتشرشده توسط موسیقی عارف به سال ۱۳۸۸) و سیدی «یادگار حبیب (حاوی بخشهایی از ردیف حبیب سماعی) سنتور طلیعه کامران، تنبک و آواز استاد حسین تهرانی» (منتشرشده در سال ۱۳۹۰) بخشی از فعالیتهای این هنرمند است.
او متولد سال ۱۳۱۹ است. پدرش ویولن را از حسینخان اسماعیلزاده فراگرفته بود و مادرش نیز علاوه بر آشنایی با موسیقی، به هنر نقاشی میپرداخت. پدرش از دوستان حبیب سماعی بود و از حبیب خواست که به طلیعه کامران سنتور بیاموزد. سماعی هر دو هفته به تعلیم طلیعه میپرداخت. او به تکمیل آموزههای سماعی نزد دیگر شاگرد حبیب، مرتضی عبدالرسولی پرداخت. همچنین طلیعه کامران به فراگیری ضربیهای قدیمی و همنوازی آنها با حسین تهرانی پرداخت.
حسین تهرانی او را با زندهیاد روحالله خالقی آشنا کرد و بخشی از برنامههای کنسرتهای انجمن موسیقی ملی به همنوازی سنتور طلیعه کامران و ضرب حسین تهرانی اختصاص یافت. خالقی بعدها اجرای طلیعه کامران را ضبط کرد و بهعنوان نمونه هنر بانوان موسیقیدان ایران، طی بازدید خود از روسیه، به آن کشور برد.
بنا به توصیه روحالله خالقی به طلیعه کامران، او در اواخر دهه ۲۰ به آموختن خط نت نزد روحالله خالقی و تکمیل آن نزد ابوالحسن صبا پرداخت. پس از آموختن نت بود که طلیعه کامران، بخشی از آموختههای خود از حبیب سماعی شامل دستگاهها و آوازهای شور، ابوعطا، اصفهان و چهارگاه را در حدود سالهای ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ به خط نت نگاشت که کتاب «بخشهایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» ماحصل آنهاست. طلیعه کامران همچنین نقاشی پرسابقه است. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را در سال ۱۳۴۷ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار کرد و تا کنون ۱۱ نمایشگاه انفرادی داشته و در ۴۲ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران شرکت داشته است.
کتاب «بخشهایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» (منتشرشده توسط موسیقی عارف به سال ۱۳۸۸) و سیدی «یادگار حبیب (حاوی بخشهایی از ردیف حبیب سماعی) سنتور طلیعه کامران، تنبک و آواز استاد حسین تهرانی» (منتشرشده در سال ۱۳۹۰) بخشی از فعالیتهای این هنرمند است.
روتیتر:
معاون امور هنری وزارت ارشاد از نوازنده پیشکسوت سنتور عیادت کرد
عکس خبر اول:
دسته بندی مطلب:
خلاصه مطلب:
موسیقی ما – روز گذشته معاون امور هنری وزارت ارشاد از طلیعه کامران – نوازنده پیشکسوت سنتور و از شاگردان حبیب سماعی- که بهدلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان خانواده نیروی زمینی ارتش بستری است، عیادت کرد. او متولد سال ۱۳۱۹ است. پدرش ویولن را از حسینخان اسماعیلزاده فراگرفته بود و مادرش نیز علاوه بر آشنایی با موسیقی، به هنر نقاشی میپرداخت. پدرش از دوستان حبیب سماعی بود و از حبیب خواست که به طلیعه کامران سنتور بیاموزد. سماعی هر دو هفته به تعلیم طلیعه میپرداخت…
[ad_2]
لینک منبع
ایمیل شما آشکار نمی شود