[ad_1]
به گزارش «موسیقیما»، در دور جدید فعالیتهای ارکسترهای ایرانی (ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک) که با روی کار آمدن علیاکبر صفیپور به عنوان مدیرعامل بنیاد رودکی وارد دوره جدیدی شده، به نظر میرسد سرعت ساماندهی این ارکسترها بیشتر شده و این سرعت در بخشهایی از گفتگوی روز گذشته علیاکبر صفیپور مشهود بود.
مدیرعامل بنیاد رودکی روز گذشته در گفتگو با ایسنا به نکات جالبی چون افتتاح وبسایت جدید بنیاد رودکی و رزرو آنلاین بلیتهای این مجموعه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با تصویب بودجه ۱۲ میلیاردیای که وزیر ارشاد وعدهاش را داده، ارکسترهای دیگری نیز بتوانند فعالیتشان را آغاز کنند.
خبرنگار «موسیقی ما»، برای پیگیری روند فعالیتهای ارکسترهای ایرانی سراغ «محمدحسن شاهنگیان» (عضو هیات مدیره بنیاد رودکی) رفته و گفتوگویی ترتیب داده که در ادامه میخوانید.
- * لطفاً ابتدا درباره ارکستر سمفونیک صحبت کنیم. به نظرم میرسد این روزها روند مثبتی دیده میشود و ظاهراً نوازندگان بیمه شدهاند و حقوقشان پرداخت شده است.
همانطور که استحضار دارید مشکل ارکسترها در یکی دو سال اخیر به معضلی تبدیل شد و حاصل آن هم یأس فراوانی بود که هم در اهالی موسیقی ایجاد شده بود و هم در نوازندهها. به نظر من این کار نیاز به یک مدیریت جدید داشت. با روی کار آمدن هیأتمدیره و مدیران جدید، به دنبال این هستیم که مسیر گذشته را تکرار نکنیم و در رویه کارها تغییراتی اعمال کنیم. شاید برخی این ماجرا را تعبیر به قدرنشناسی از کسانی کنند که در گذشته برای ارکسترها زحمت کشیدهاند. ولی اصلاً اینگونه نیست و ما قدردان همه این عزیزان هستیم. ولی بههرحال نتیجهای که حاصل شده بود، منجر به ایجاد وضعیتی شده بود که باید آن اصلاح میشد. در جلساتی که با این آقایان و آقای فخرالدینی داشتیم، به این نتیجه رسیدند که به شکل گذشته نمیتوانند در ارکستر ادامه دهند.
راهحل ما این بود که اول باید به معضلات بچهها توجه کنیم؛ از جمله عدم دریافت منظم حقوقهایشان. بنابراین تلاش کردیم ساز و کاری ایجاد کنیم که حقوقها به شکل منظم پرداخت شوند. پس از بررسی قرارداد نوازندهها مشخص شد که آنها قراردادهایی یکماهه دارند و این برای شخص بنده شوک بزرگی بود! همانجا هیأتمدیره تصمیم گرفت که قراردادهای نوازندهها را تا پایان سال ببندیم و این اتفاق، امید را در بچهها زنده کرد. به لطف خدا توانستهایم در چند ماه اخیر حقوق بچهها را همزمان با حقوق بقیه کارمندان وزارت ارشاد و شاید حتی زودتر از آنها پرداخت کنیم.
- * بیمه نوازندهها چهطور؟
یک پیچیدگیهایی در این زمینه وجود دارد که مربوط به کار ما نیست و ما در تلاشیم به این مسأله رسیدگی کنیم. از جمله اینکه تعدادی از این نوازندگان در صندوق هنرمندان بیمهاند و تأمین اجتماعی نمیپذیرد که کسی از دو جا بیمه باشد. برای حل این قضیه قراردادهایی با صندوق هنرمندان امضا شده و کارها در حال پیگیری است. رایزنیهای دیگری هم با سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام است که طی تبصرهای، هنرمندان را از کارگران شریف کارخانجات مستثنی کنند. مشاوران ما دارند تلاش میکنند راههای قانونی برای این ماجرا پیدا کنند.
- * معمولاً روند ارکستر سمفونیک در ایران به این شکل است که روی کار آمدن مدیران جدید، با ثبات نسبی و موقتی همراه میشود و چند ماهی اوضاع به خوبی پیش میرود ولی به زودی شرایط به روال سابق بازمیگردد. چه تضمینی وجود دارد که وضعیت قراردادها، پرداخت منظم حقوق نوازندهها، بیمه و… در آینده نیز ادامه داشته باشد؟
یک اصلاحیه به صحبتهای شما بزنم که فقط ارکستر سمفونیک نیست که ارزش بالایی برای ما دارد. به نظر من ارکستر ملی ایران هم به همان اندازه مهم است و شاید به لحاظ پسند اجتماعی، از اهمیت بیشتری برای مردم برخوردار باشد. ما به آنها به عنوان دو فرزند بنیاد نگاه می کنیم. مسأله بعدی که شما به آن اشاره کردید، ثبات است. وقتی قرارداد نوازندگان یکماهه است، معنیاش عدم ثبات است. وقتی ما قرارداد آنها را یکساله کردیم، یعنی دوازده ماه امید را در دل کاشتیم. نکته دیگر اینکه از آنجا که هنرمندان حساس و احساساتی هستند، ممکن است تحت تأثیر برخی مسائل حاشیهای قرار بگیرند و بعضاً این مشکلات را تقویت کنند. ما برای اینکه این اتفاقات کمتر بیفتد، یکسری کارهای مدیریتی را پیشبینی کردهایم؛ از جمله اینکه برای هر دو ارکستر شورای فنی تعیین کردهایم که تصمیمگیریهای ارکسترها توسط این شوراها -که فعلاً به شکل آزمایشی تا پایان سال فعالاند- انجام میشود. در این شوراها سه نفر موزیسین متخصص حضور دارند که شامل رهبر ارکستر و دو متخصص دیگر (برای ارکستر سمفونیک دکتر ریاحی و دکتر سریر) هستند. این شورا دو عضو دیگر هم دارد که یکی از آنها نماینده بنیاد است که باید شناخت کلی از موسیقی و موزیسینها داشته باشد و ارتباطات اداری بین سازمان ارکسترها و بنیاد را برقرار میکند. آنچه به ذهنمان رسیده این است که اولاً تا پایان سال به کار به صورت آزمایشی نگاه و نقاط ضعفمان را برطرف کنیم. ثانیاً بچهها به نظم و روش جدید عادت کنند و خودشان را با آن تطبیق دهند. امیدواریم با این کارها از بیثباتی قبلی فاصله بگیریم.
- * چه برنامههایی برای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تا پایان سال تدارک دیده شده است؟ معمولاً مخاطب دوست دارد اجراهای منظم و مفصلی از این دو ارکستر در طول سال ببیند ولی در دو سه سال گذشته اینگونه نبوده و اجراهای مقطعی و فصلی از ارکسترها شاهد بودهایم.
اجازه بدهید در این مورد برنامهها قطعی شوند و بعد اطلاعرسانی کنیم. برنامه ما این است که اجراهای این ارکسترها فقط مختص تهران نباشند و در استانهای مختلف هم اجرا داشته باشیم و تعداد اجراها باید به گونهای باشد که نه آنقدر زیاد باشد که دلزدگی ایجاد کند و فرصت را از بقیه بگیرد و نه آنقدر کم که این فرصت هدر رود. امیدواریم رسانه ها با بینش صحیح و مردانه تلاشهای مثبت مجموعه جدید و آقای صفیپور را هم دیده و منعکس کنند. اینکه فقط نکات منفی را ببینیم و بزرگ کنیم، یک خیانت به نسل امروز و فردا است و کسانی که میدانند کار مثبت هم انجام میشود ولی تنها کارهای منفی را بزرگ میکنند، در بارگاه الهی هم باید پاسخگو باشند.
[ad_2]
لینک منبع